2©15 - 1. studiové album

Debutové album hudebního projektu ZoneX s názvem 2©15. Najdete na něm celkem 13 skladeb napříč různými styly a žánry. Každý by si tedy měl na albu najít 'tu svou'.

Produkce: Nox.Jirkas (Live the Life - Nox.Jirkas & Jenny.Docx)
Mix: Nox.Jirkas
Cover: SobJiř
Foto: Fotkynatablo.cz
Hudba i vokály složeny pomocí softwaru MTV Music Generator (Music 2000) (The Beginnings - FL Studio).

Booklet text

Vážení posluchači,

právě se Vám 'do rukou' dostává má historicky první ucelená hudební nahrávka. Odjakživa je mým snem něco vytvořit, něco po sobě zanechat, něčím se pochlubit, tedy stát se umělcem. Tento sen si konečně plním albem s výstižným názvem 2©15.

Proč výstižným? Letošní rok 2015 je příznačný tím, že jsem se konečně odhodlal vypustit své výtvory do světa a ono 'céčko v kolečku' znázorňuje znak copyrightu, tedy autorského práva, který je součástí názvu mého studia ©opy®ight™ Productions. Nápis se mi líbí, protože kromě copyrightu je v něm obsažen i znak registrované obchodní značky a trade marku, což po grafické stránce vypadá suprově. S těmito symboly se často setkáváme, aniž bychom si to uvědomovali - tady je Vám předkládám hned všechny tři najednou. :-)

Album je tvořeno celkem třinácti skladbami, které jsem si v průběhu posledních let skládal více méně sám pro sebe 'do šuplíku'. Postupem času si říkám, že některé z mých výtvorů nejsou tak marné, aby zůstaly skryty před ušima ostatních. Takto vybrané písničky jsem následně umístil do kompletu, který právě posloucháte (nebo jste si již poslechli nebo teprve budete poslouchat). Nejstarší kousek je z roku 2012, nejnovější starý sotva pár dní - ještě teplý. K tomu bych rád zmínil, že písničku číslo 3 s názvem Live the Life jsem vytvořil společně s mou dlouholetou kamarádkou Domčou, které tímto děkuji za pomoc a nápady, z nichž vznikla skladba, kterou považuji za jednu z nejlepších pecek na albu.

Celková délka alba se pohybuje okolo tři čtvrtě hodiny, proto berte tuto nahrávku jako jednu vyučovací hodinu, během níž se naučíte vnímat hudbu trochu jinak, než jste byli doposud zvyklí. Nenajdete zde žádné komerční hity ani žádnou výstřední alternativu. Uslyšíte žánr sám o sobě, který nemá nikde jinde obdoby. Poznejte nepoznané, očekávejte neočekávané.

Přeji příjemný poslech a děkuji za Vaši přízeň.

SobJiř

Komentáře ke skladbám

01. Prepare to Takeoff
Složeno v roce 2015

Jedná se o intro, nebo chcete-li předehru k albu, což vystihuje jak krátká délka skladby, tak i její název připravte se, startujeme. Zároveň je to můj nejnovější kousek z alba, který jsem složil speciálně pro tento účel. Inspiroval jsem se především skupinou Scooter, jejichž každá studiová nahrávka začíná právě jakousi předehrou, která nás má navnadit na poslech následujících písniček, a která zároveň navazuje na skladbu druhou - bez mezery mezi oběma stopami. Myslím si, že se mi to taky podařilo. Alespoň podle mých představ.

02. Lunch Break
Demo složeno v roce 2014

Po temném intru tu máme pohodovou a veselou skladbu. Cíl této písničky je navodit v lidech dobrou náladu nenásilnou formou. Podařilo se? Hlavně hned neodcházejte na polední přestávku!

03. Live the Life (feat. Jenny)
Demo složeno v roce 2014 společně s kamarádkou Domčou

Tomuhle říkám hit. Nechci působit namyšleně, ale prostě se to povedlo. Spoluproducentka Domča mě přivedla na zcela jinou vlnu tvorby - na komerční R&B. Takovou hudbu jsem neměl rád do doby, než jsme složili svou vlastní verzi. Ženské vokály, rapovací beat (basová linka) a líbivě-jednoduchý refrén - to je to, co v mém repertoáru chybělo. Někdy mám u svých výtvorů tendenci jednotlivé tóny a nápady až moc překombinovávat, což nemusí ve výsledku znít dobře, kdežto u Live the Life jsem se držel stranou a skladbě to prospělo - ano, méně je více. Původní název skladby Music of My Life (hudba mého života) byl změněn - stylový nápis Live the Life na jednom Domčiném tričku jsem prostě musel použít. Ač by se to tak mohlo zdát, ženský zpěv nepatří Domči. Jsou to pouze samply (předem složené hudební motivy) ze skládacího programu. Pokud byste si dali tu práci a přeložili text písničky, určitě vám z něho nevyjde nic kloudného, samply jsme naskládali náhodně za sebou tak, jak se tam zvukově hodily, ne tak, aby z nich vznikl smysluplný text. Takže se v klidu usaďte a užívejte si života.

04. Rock ON!
Demo složeno v roce 2013; vytvořeno převážně z předdefinovaných samplů

Z názvu je patrné, že na chvíli zabrouzdáme do rockového žánru. Řev elektrických kytar, rytmické bubny a basovka na pozadí - vše je na svém místě. Tak pojďme, společně to rozjedeme!

05. Spring Holiday
Demo složeno v roce 2013; vytvořeno z předdefinovaných samplů

Příznivce starých dobrých 8-bitovek čeká nálož soustavy zvuků, které se podobají těmto dnes již legendárním skladbám. Tuhle věcičku jsem začal skládat během jarních prázdnin roku 2013. Zároveň je to můj úplně první pokus, když jsem se seznamoval s programem MTV Music Generator (sympatický a velmi jednoduchý software vydaný původně na konzoli Playstation 1, v Evropě známý pod názvem Music 2000). Zkoušel jsem naházet jen tak jako test několik náhodných smyček k sobě, až z toho začala vznikat chytlavá instrumentálka, která se mi hodně zalíbila, tak jsem ji nakonec dotáhl až do konce.

06. (In the) World Without Cars
Demo složeno v roce 2013

Představte si, jaké by to bylo žít ve světě bez aut. Alespoň na jeden den. Mohli bychom se konečně zhluboka nadechnout, pocítili bychom nespoutaný pocit ticha, čistoty a prostoru v ulicích i přírodě. Působím jako naivní snílek? To mi nevadí. Pokusil jsem se tyto pěkné až idealistické představy vyjádřit hudbou. Počkejte si na refrén, který začne hrát hned po důkladném rozjíždění skladby - stojí za to. Dlouhá stopáž skladby a potenciál refrénu si vyloženě říká o vytvoření zkrácené verze na singl. Uvidíme, kam osud písničku zavane. Z alba i celého mého repertoáru ji mám nejradši.

07. The Beginnings
Demo složeno v roce 2012; vytvořeno z předdefinovaných samplů

Každé začátky jsou těžké ... ale o to zábavnější. Nejstarší písnička na albu. V té době jsem ještě neměl potuchy o programu MTV Music Generator, pomocí něhož je složený zbytek skladeb. Hudbu jsem tehdy skládal tak nějak napůl - pouze jsem k sobě přidával nijak neupravené soubory tónů z programu FL Studio a dílo bylo hotovo. Vím, že je to špatně, skladby pak nejsou tak úplně autorské. Přesto si myslím, že by byla škoda se s touhle záležitostí nepodělit, která původně vznikla jen jako jeden z několika narychlo složených pokusů (pracovně nazvaných Instrumental Samply). Tato nejprve minutová záležitost se setkala s ohlasem u jednoho z mých kamarádů, tak jsem vyloženě na jeho přání vytvořil delší a plnohodnotnější verzi. Jedná se o experimentální rap skladbu.

08. Daily Routine
Demo složeno v roce 2013

Další veselá odreágovačka, podobající se Lunch Break-u - je to vlastně jeho předchůdce, stylem jsou jako dva bratři. Holt, není nad to čas od času okopírovat sám sebe. Kterou z nich považujete za lepší, nechám na vás. Kdo ví, možná zrovna tato pecka naruší váš každodenní stereotyp.

09. MeisterStück
Demo složeno v roce 2013

Mistrovské dílo tvořeno z pouhých variací klavírních tónů. Nic než klavír zde neuslyšíte. Zvuk klavíru je nádherný, mám tento hudební nástroj velmi rád, proto jsem se snažil stvořit něco, co se obejde bez beatů a elektroniky. Jsem spokojen.

10. Generation Gap
Demo složeno v roce 2013

Na první poslech možná nevýrazná, nezajímavá skladba, ovšem zaposlouchejte se pořádně, je to celkem vykuceninka. A už neřešte stále dokola propastné rozdíly mezi generacemi ani žádné další pomíjivé věci.

11. Rap With Me
Demo složeno v roce 2013

Pusťte si tuhle nabušenou pecku a zarapujte si se mnou. Z názvu vyplývá, že se jedná o hip-hop/rap styl, který jsem se však snažil pojmout naprosto jinak. Silnou klavírní melodii a ráznost tónů bych připodobnil k písni dokreslující nějaký protest pochod.

12. U-Bahn Reisen
Demo složeno v roce 2014

Považoval jsem za nutnost vyvážit album něčím z jiného soudku. Něčím temným, místy až hororovým. Pohrávám si zde se stylem Drum and Bass (D'n'B). Ukončete prosím výstup a nástup, dveře se zavírají - a začíná jízda metrem.

13. Trancemission
Demo složeno v roce 2013; vytvořeno převážně z předdefinovaných samplů

Na závěr nemohlo přijít nic lepšího. Poslední skladba v mém repertoáru, která je tvořena ještě tím "jednodušším" způsobem, kdy za sebe naházím pár předem nahraným samplů z programu, trochu je upravím a hotovo. S tímto stylem skládání bych se po vyčerpání všech kombinací asi dlouho neuživil, proto od té doby tvořím své vlastní melodie a nápady. I přesto, nebo právě proto, je tato závěrečná instrumentálka hodně propracovaná. Nese se v dnes bohužel již skomírajícím stylu trance, jehož posláním je přenášení pozitivní energie na posluchače. Na závěr tóny jeden po druhém postupně dohrávají, skladba se rozebírá na jednotlivé částečky, takže ke konci slyšíme jenom tupý beat a činel. Na konec alba jako dělané. Skladba se dříve jmenovala Trance Madness (trancové šílenství), ale místo toho jsem použil propracovaný a vícesmyslný název Trancemission -tímto názvem jsem původně pojmenoval úplně jinou instrumentálku.

Otázky
a
odpovědi

Jaké jsou TOP 3 skladby z alba pohledem autora projektu?

Tak jako každý umělec, snažil jsem se písničky udělat na 100 %, abych s nimi byl maximálně spokojený, a aby se pokud možno líbily i ostatním. Neznamená tedy, že když vyjmenuji tři mé oblíbence, tak ostatní písničky stojí za nic, nebo jsou horší. Ne, poslechněte si vše. Ale když to musí být...:

  1. (In the) World Without Cars

  2. Trancemission

  3. Live the Life

Vyjdou z alba nějaké singly?

Singly jako takové, tedy speciální mini alba navíc obsahující jinak nevydané songy, nejsou v našich končinách kdovíjak rozšířené. A teď, v době digitálně stahované hudby z internetu, se asi jen těžko bude něco na tomto stavu věci měnit. To ale neznamená, že já bych se měl tímto trendem řídit. Singly vycházet budou. Nějaký materiál už mám nachystaný, takže to můžeme co nevidět začít rozjíždět. Každý singl bude obsahovat asi čtyři skladby. Nejprve titulní skladba, kterou se, aspoň v některých případech, pokusím upravit do atraktivnější rádiové podoby, takže vznikne nová verze, odlišná od té známé albové. K tomu přihodím jeden dva remixy či jinak předělané varianty dané písničky a na závěr exclusivní B-sidy (bonusové, zbrusu nové kousky). Každý ze singlů bude mít i svou vlastní obálku (cover). Ptáte se, jaké singly plánuji vydat? Mými favority a zároveň potencionálními hity jsou: Lunch Break, Live the Life, Rock ON!, (In the) World Without Cars, Daily Routine, Rap With Me (nechte se překvapit, v jakém pořadí je vydám). Rádi byste jako singl viděli něco zcela jiného? Anebo se vám ze seznamu něco opravdu nepozdává? Sdělte mi svůj názor, nejsem proti, stačí se ozvat. ;-)

Proč mají dvě písničky německý název?

Zajímavé, že vás neznepokojují anglické názvy písniček... Ačkoli jsem původně němčinu neměl v lásce, postupem času si k ní nacházím určitý vztah. Ten hodlám vyjádřit i v názvech písní. Prostě mi anglické ekvivalenty Masterpiece (MeisterStück) a Subway Travelling (U-Bahn Reisen) nepřijdou tak stylové. Totéž platí u anglických názvů i popisků na zadní obálce (back cover) alba - česky by to nevyznělo tak dobře. Nutno však podotknout, že nejsem příznivcem globalizace, amerikanizmu společnosti ani utlačování českého jazyka angličtinou.

Proč jsou až na výjimku Live the Life všechny skladby instrumentální (beze zpěvu)?

Jednoduché, protože za prvé nemám v okolí zpěváka/zpěvačku, kteří by byli ochotni pro mě nahrát vokály a za druhé, i kdybych se rozhodnul nahrát svůj vlastní hlas (čehož vás chci ušetřit), chybí mi kvalitní nádobíčko v podobě mikrofonu. A když pominu všechny tyto technické problémy, chci ukázat, že písničky mohou být dobré i bez toho, aniž by v nich musel zaznít nějaký text. Zdá se mi, že hodně lidí poslouchá písničky jen kvůli textu, což je podle mě špatně. Pokud jim záleží jen na slovech, ať si čtou rýmované básně, písničky jsou tady přece kvůli hudbě. Takhle si mnoho lidí ani pořádně nevšimne mnohdy hodně vyvedeného hudebního pozadí. Tady vás žádné hlasy opravdu rušit nebudou. Máte pravdu, většina skladeb je tvořena stylem sloka-refrén, takže můžou bez textu působit jednotvárně a prázdně. Ale poslouchat se to dá i tak, ne?

Proč autor nezveřejnil svou tvorbu již dříve?

Stále jsem měl pocit, že by má hudba nikoho nezajímala a že mi vlastně stačí ke štěstí, když si vytvořím hudbu sám pro sebe, případně pro malý okruh mých známých. Jenže najednou jsem si uvědomil, že chci zkusit, jaké to je mít své vlastní hotové album a co na něj budou říkat lidi. Nikdy není pozdě začít, větší zlo je umřít ve snech a představách.

Jsou na albu všechny existující práce autora?

Nikoli. V zásobě mám několik dalších plnohodnotných skladeb, narychlo složených pokusů i zpívaných či rapovaných nahrávek (do publikovatelné tvorby počítám pouze skladby bez svého hlasového projevu), ale na album jsem vybral z mého pohledu opravdu to nejlepší a z hlediska hudebních žánrů nejrůznorodější. A co ten zbytek? Některé písničky, na něž se nedostalo, budu vydávat jako B-sidy (bonusové skladby) v rámci singlů a několik hotových i rozdělaných skladeb už chystám na následující nahrávku. Ale zatím je zbytečné uvažovat takhle moc dopředu.

Jak vznikl pseudonym ZoneX a co znamená?

Jó, tak na tohle sám neznám jednoznačnou odpověď. Prostě mě to jednoho dne takhle napadlo, nápad se mi zalíbil a už bylo hotovo. Jméno může vzdáleně připomínat moji pradávnou přezdívku Nox, kterou jsem nejdříve začal používat v počítačových hrách jako jméno hráče, a posléze jsem tento nick užíval v elektronické komunikaci (email, ICQ, Skype, internetové profily). ZoneX bychom mohli přeložit jako zóna X, tedy nějaká neznámá, dosud neprozkoumaná oblast. Projekt ZoneX tedy berte jako nový a specifický hudební styl, který je žánrem sám o sobě a rozhodně nejde ve stopách moderní popové hudby.

Je na obálce alba i na její zadní straně podobizna autora projektu?

Ano. Co víc dodat?

Řekne nám autor projektu něco málo o sobě?

Sice se snažím zachovat v částečné anonymitě, ale něco málo vám o sobě prozradím. Nebudu psát, že ten, kdo mě zná, ten ví. Ani to, že jsem úplně normální kluk. Ne. Naopak. Já jsem byl vždycky jiný. Snažím se nejít s davem, nechovat se stádně, ale zase se nepovažuji za nějakého asociála - všeho s mírou. Prosazuji jedinečnost a originalitu každého člověka. Takže nemám profil na FaceBooku ani na žádné podobné stránce. Vlastním klasický mobil s tlačítky - žádný dotykáč. Nesportuji ani se o sport nezajímám. Nechodím nikam pít ani tancovat. Zprávy v médiích mě nechávají chladným. Hraju hry na stařičké konzoli Playstation 1. Už deset let si píšu svůj vlastní časopis. Rád se procházím jen tak po venku - sám či s přáteli. Vytvářím si sbírku hudebních CD. No a čas od času si složím nějakou tu skladbičku pro radost, která je taky jiná oproti většinové hudební produkci. Dělám prostě to, co mě baví, co považuji za vhodné a užitečné, nedělám to, co mi ostatní řeknou. Nevadí mi, že vybočuji, o to mi vlastně jde - ukázat, že to jde i jinak.

Odkud bere autor projektu inspiraci?

Od roku 2006 jsem věrným fanouškem kapely Scooter. Od té doby téměř nic jiného neposlouchám. Nepovažuji se však za Scooter imitátora, ZoneX je o něčem úplně jiném, ale ve spoustě věcí mě tato skupina neustále ovlivňuje. Je dost možné, že bych se bez lásky k ní ani k ničemu svému 'nedokopal'. Doporučuji ji tedy všem jako 'povinnou literaturu'. :-)

A co dál?

Dál, dál, co dál? Vám nestačí, že jsem právě vydal svůj debut?? :-) Ale je pravda, že správný vývoj věcí je zajištěn tak, když už na začátku víme, jak pokračovat dále. Co nevidět začnu vydávat z alba singly. K tomu postupně sbírám a skládám materiál na další případnou nahrávku. Takže od teď to záleží hlavně na vás, posluchačích, jak se moje tvorba ujme. ;-)

©